Het kan iedereen overkomen, een gebogen of een gebroken spaak. Dit kan voorkomen tijdens uw fietstochten, tijdens woon-werkverkeer of tijdens uw fietsvakantie. Het is echter zo dat u eigenlijk niet verder moet fietsen wanneer u een spaak breek of buigt aangezien u daarmee uw hele velg kunt verbuigen. Het kan soms een oplossing zijn om, wanneer u toch op uw fiets verder moet, uw spraak om een gebogen of gebroken spaak om een andere spaak heen te buigen zodat u deze tijdelijk kunt vastzetten.
Een andere optie is het repareren van uw spaak, maar hoe? In dit artikel leggen we in 5 stappen uit hoe u simpel en in korte tijd uw spaak kunt vervangen. In totaal zal het u de eerste keer niet langer dan 30 minuten duren en wanneer het u de eerste keer lukt zal het de volgende keren nog sneller gaan. Als u dit altijd doet wanneer u een gebogen of gebroken spaak heeft zult u de levensduur van uw velgen optimaal houden.
Wat heeft u nodig:
- Steek sleutel
- Bandenlichters
- Bandenspanner
- Spakenspanner
- Fietspomp
- Sleutel die past op de bout van uw wielas
- IJzerzaagje
Hier vind u een gereedschapset voor de werkzaamheden voor €65,95
1. Maak het wiel los
Gebruik de sleutels om hiermee de moeren op de wielas los te draaien zodat u het wiel van de fiets af kunt halen. Vervolgens laat u de binnenband zachtjes leeglopen totdat het merengedeelte van de lucht uit uw band is. Vervolgens gebruikt u de bandenlichter om de binnenband te verwijderen door de buitenband voorzichtig over de velg heen te wippen. U kunt nu de buitenband volledig verwijderen zodat zowel de binnen-als buitenband van uw wiel verwijdert zijn en u in principe alleen de velg voor u heeft.
2. Verwijder de spaak
Het is nu tijd om de gebroken of gebogen spaak of spaken te verwijderen. U doet dit door het rubberen lint van de velg dat over hoofden van de spaken doorloopt te verwijderen. Mocht het zo zijn dat ook een kop van de spaak is afgebroken dan kunt u dat nu direct zien. Mocht de kop van de spaak nog gewoon vast zitten dan kunt u met de spakenspanner gewoon voorzichtig de spaak los draaien zowel de kop als de spaak verwijderen. Mocht het zo zijn dat de kop nog vastzit dan heeft u wellicht een ijzerzaag nodig om de spaak te verwijderen. Het kan zo zijn dat u een slag in de band moet maken om succesvol de spaak te verwijderen.
3. Plaats de nieuwe spaak
Plaats eenzelfde maat spaak terug waar u de spaak heeft weggehaald. Zorg er voor dat de spaak aan de goede kant zit en ook naar het juiste uiteinde toe loopt. U volgt hiervoor simpelweg het patroon van de spaken en ziet of de spaak zo goed zit.
4. Span de spaken
Het is nu tijd om de spaken aan te spannen. Doe dit met de spakenspanner. Begin met de spaken die het meest los zitten. Probeer alle spaken vast te draaien met eenzelfde spanning zodat deze allen ongeveer even strak staan. Als u het wiel in de vork terug plaatst en deze een aantal keer ronddraait kunt u zien of er nog slagen in de band zitten.
5. Wiel terug plaatsen
U kunt nu het wiel terug plaatsen. Zorg ervoor dat het rubberen lint terug is op zijn plaats voordat u de buitenband over de rand van de velg heen plaatst. Sluit vervolgens de binnenband aan op het ventiel en plaats de binnenband op de velg. Plaats nu met bandenlichters de buitenband op zijn plek en bevestig het wiel weer aan de voor of achtervork. Pomp de band op en kijk of er nog kleine slagen in het wiel zitten. Mocht dit het geval zijn kunt u een fietsenmaker vragen of deze de band nog lichtjes bij wil stellen door bepaalde spaken losser te draaien.
bron: www.fietsenpagina.nl
Ideaal deze handleiding heel duidelijk. had de spaak zoals vermeld in 30 min. vervangen. Daarna nog een paar slagen uit me wiel gehaald. Alleen betrof het hier een achterwiel en geen voorwiel. Dus er uithalen was niet echt een optie. Maar des ondanks toch goed gelukt.