Hobbel in je band repareren

Weet je hoe je een bobbel in je band moet repareren? Niet veel mensen weten dat, maar als je een professionele fietser bent, dan is het een goed idee om te leren hoe basis reparaties van je fiets moet uitvoeren. Dit artikel is bedoeld om je te leren hoe de bobbel in je band repareren zonder tijd en geld te verspillen.

  • Conventionele banden zijn gemaakt van een soort racebandenmateriaal dat ook van het bedrade soort is. Ze bestaan uit een buitenband met een U-vormige doorsnede en een aparte binnenband. Deze binnenbanden kunnen uitstulpingen vertonen, die resulteren in een probleem dat moeilijk te herstellen is.
  • De meeste fietsen hebben een rubber gumwall of een skinwall band met gelooide zijwanden zonder koolstof er in. De gumwalls hebben zijwanden die flexibel zijn en de rolweerstand kunnen verminderen. Dit is een van de redenen waarom skinwalls geen rubber hebben in de zijwanden, hegeen resulteert in een zeer dunne laag die de zijwanden flexibeler maakt en een verlaagde weerstand oplevert.
  • Buisvormige banden zijn slechts enkele van de banden die afwijken van racebanden. Ze zijn echt geweldig en ze werken het beste. Ze grijpen aan op de velgen en krijgen zeer zelden bobbels of schade die moeilijk te herstellen is.
  • Wanneer je op de fiets zit, moeten beide banden aan beide zijkanten een beetje verdikking tonen. Maar als ze niet dan doen, dan zijn ze te sterk opgepompt. Dit kan voorkomen worden door het controleren van de verdikkingen als je op de fiets zit. Zorg ervoor dat je de zijwanden regelmatig controleert op bobbels en sneden als je weet dat er vreemde voorwerpen door heen zijn gedrongen.
  • Gebruik een goede kwaliteit drukmeter voor het controleren van de bandenspanning. Je moet niet vergeten dat radiale banden regelmatig moet worden opgepompt. Controleer om de paar weken de bandenspanning, om ervoor te zorgen dat de banden in goede staat verkeren en controleer voordat je op een lange reis gaat alles opnieuw.
  • Als de bobbel echt groot is en niet kan worden gerepareerd met eenvoudige procedures, doe de band dan meteen weg. Raadpleeg een fietsenmaker die de band kan controleren en bepalen of de band nog in de garantieperiode zit of niet.
  • Zorg ervoor dat het ventiel goed geplaatst is, en recht tegenover de uitsparing in de velg zit, omdat er anders problemen met de binnenband zullen ontstaan, bijvoorbeeld lekken die optreden na enige tijd fietsen.
  • Bij het aanbrengen van de binnenband over de velg en binnen in de buitenband, moet je er voor zorgen dat hij niet vastgeklemd raakt tussen buitenband en velg. Dat kan de binnenband beschadigen en voor beschadigingen en lekken zorgen.

We hopen dat je met deze eenvoudige tips nu meer weet over fietsbanden en bobbels in fietsbanden. Als je altijd de juiste procedures en controles uitvoert, zul je al snel ontdekken dat je banden geen problemen meer zullen vertonen en altijd in optimale conditie zullen verkeren.

bron: www.fietsenpagina.nl

Fietsuniek