Het vervangen van een achter derailleur.


In deze handleiding proberen we je uit te leggen hoe je een standaard achter derailleur moet vervangen.

Benodigde gereedschap

  • 5mm inbussleutel om de derailleur los te maken
  • 2,5 of 3mm inbussleutel om de tandwielen van de derailleur los te halen, dit doe je alleen als je niet van plan bent de ketting los te halen.
  • Mocht je de ketting wel willen loshalen om deze bijv. te vervangen dan heb je ook een kettingpons nodig.
  • Een kniptang
  • 9 of 10mm steeksleutel, of 5 a 6mm inbussleutel om de versnellingskabel los te halen.
  • een kruiskop schroevendraaier.

Het vervangen van de achter derailleur!

Als eerste schakel je de ketting naar de lichtste versnelling. Haal nu de versnellingskabel los. Verwijder de versnellingskabel van de derailleur. Nu moet je de ketting van de derailleur halen. Dit kan op twee manieren. Of je maakt door gebruik van de kettingpons een schakel los in de ketting waardoor je de ketting door de derailleur kunt halen. Of je als je de ketting niet hoeft te vervangen gaat het makkelijker door het onderste tandwieltje los te halen in de derailleur.  Zodra je de ketting hebt los gehaald kun je de schroef die de derailleur vast houd op het frame losdraaien (tegen de klok in)

Nu komen we op het punt om de nieuwe derailleur weer te monteren. Voordat we de nieuwe derailleur gaan monteren moeten we eerst wat waterbestendig vet op de schroef doen waarmee de derailleur wordt bevestigt. Dan kun je de nieuwe derailleur vast schroeven. Zorg er voor dat de derailleur correct bevestigd is. Alles moet juist en recht aansluiten. Nu kunnen we de ketting terug plaatsen door de derailleur. Als de ketting nog gemonteerd zit kun je deze terug plaatsen door het onderste tandwieltje van de nieuwe derailleur los te halen. De ketting er door halen en het onderste tandwieltje weer terug te plaatsen. Als je de ketting ook hebt vervangen dan haal je de ketting over de bovenste tandwiel heen en dan tussen de twee tandwielen door een dan onder de onderste weer naar voren. Dan druk je met de kettingpons de ketting weer in elkaar.

Nu het belangrijkste de afstelling van de derailleur 

Zorg er voor dat je het bovenste tandwieltje van de derailleur met de stelschroef “High” precies onder het kleinste tandwiel (de hoogste versnelling) gepositioneerd hebt. Doe dit voordat je de versnellingskabel hebt vast gemaakt.

Nu sluit je de versnellingskabel weer aan. Zorg dat je deze eerste even strak trekt voordat je deze direct vast schroeft. Dit om mogelijke knikken te voorkomen. Als je de kabel hebt  strak getrokken kun je deze stevig vast schroeven. Daarna knip je de kabel af zodat er nog ong. 5 cm over is en plaats dan een eindkap hierna kun je de kabel verder inkorten. Soms word er ook wel een nippel gebruikt die plat gedrukt wort. Maar je kan het natuurlijk ook oplossen door soldeertin. Dit voorkomt het afrafelen van de kabel.

Vergeet niet na dat alles vast zit nog even wat ketting olie op alle draaiende onderdelen te druppelen. En zorg dat het vettig blijft.

 

Fietsaccu-revisie